FAITH

Blev uppriktigt sagt chockad då jag såg att jag glömt en sak. Eller glömt är väl fel ord att använda egentligen, men det är det mest passande iallafall. Som jag, insåg jag nyss, inte tidigare nämnt (chockerande) så har jag en liten förkärlek för den amerikanska musikern John Mayer. Och där hade vi väl the understatement of the year. Istället är det väl snarare så att jag varit ett enormt fan i 10 år, från första gången jag hörde Your body is a wonderland tills nu, och det har knappast avtagit- snarare tvärtom. John Mayer är en sån där artist som på något fantastiskt och mycket märkligt sätt lyckas skriva låtar som nästan perfekt passar in i mitt liv, de lyckas alltid komma vid precis rätt tidpunkt. På rak arm så kan jag inte komma på en enda artist som lyckats med det, åtminstone inte i mitt fall. Wheel, Daughters, Vultures, The heart of life, Gravity, Heartbreak warfare, Stop this train, Half of my heart, Perfectly lonely, Edge of desire, Friends, lovers or nothing, War of my life för att bara nämna en bråkdel. Det finns så mycket i hans texter som jag kan relatera till och förstå, som att vi går igenom samma saker i livet. Ja, som att vi förstår varandra helt enkelt. Observera att föregående mening lät bättre och betydligt mindre cheesy i mitt huvud. Men så är det. Tyvärr är hans Skandinavienbesök inte alltför vanliga, och då jag via ett nyhetsbrev fick veta att han skulle göra en konsert i Köpenhamn den 31 Maj trodde jag att jag skulle svimma. Blinkade några gånger. Japp, det stod kvar. Gnuggade ögonen några gånger (det var trots allt sent på kvällen). Men nej, där stod det:

We are also excited to announce the first two dates of the upcoming 2010 European Tour:
5/31 Copenhagen, DK
6/2 Amsterdam, NL

Och ja, jag hade fortfarande kvar det där mejlet, töntig som jag är. Dessvärre sålde biljetterna slut snabbare än du hinner säga 'slutsålt' och, givetvis, innan jag hann lägga vantar några biljetter. Besvikelsen var helt enorm. Men kort därefter dök ytterligare ett mejl upp i min inbox, som löd:

After a great first run of the Battle Studies 2010 World Tour in Europe this month, we're excited to announce the addition of 4 shows in the UK this spring. We are also pleased to announce that after much demand, a second night has been added at both Forum in Copenhagen and London's Wembley Arena! New tour dates for the 2010 Spring Tour through Europe:

May 23rd - Cardiff, UK - Cardiff International Arena
May 24th - Birmingham, UK - LG Arena
May 26th - London, UK - Wembley Arena *SECOND SHOW ADDED*
May 30th - Copenhagen, DK - Forum *SECOND SHOW ADDED*
June 5th - Manchester, UK - Manchester Evening News Arena

(Ja, jag hade kvar det mejlet också)

Några dagar efter min 19-årsdag fick jag beskedet: vi hade två biljetter till John Mayer-konserten den 30 Maj. Har nog aldrig blivit så glad som jag blev då. Nästan 10 års väntan var över - jag skulle få se min absoluta favoritartist live. Påbörjade nedräkningen omgående, och vad som började på tresiffriga dagar blev snabbare än ögat tvåsiffrigt och till slut var vi nere vid enkelsiffriga antalet dagar. Crazy. 27 Maj flög jag ner till Malmö med ett gäng fjärilar i magen. Dagarna flög förbi snabbare än jag någonsin kunnat tro, och plötsligt så var det Söndagen den 30 Maj. Vi tog tåget till Köpenhamn, och under hela resan fick jag anstränga mig för att inte smilbanden skulle dra sig från öra till öra. Det regnade friskt i Köpenhamn, och hade jag varit där av någon annan anledning så hade det sänkt mitt humör till botten, men nu var det i det närmsta omöjligt. Att jag höll på att frysa ihjäl i min skinnjacka glömde jag bort så fort jag kom in i arenan. Humöret var på topp, och det blev bara bättre då jag lyckades få plats ganska långt fram. Förbandet var inte sådär jättebra, och så här i efterhand hade jag hellre velat se Rasmus Seebach som öppnande akt. Klockan blev iallafall 20:45 till slut, och under öronbedövande jubel så äntrade John Mayer scenen och öppnade kvällen med smått otippade Assassin, jag hade väntat mig Heartbreak warfare.

Jag hade inte kunnat be om en bättre setlist, i princip alla låtar jag ville se live fanns med:

Assassin
No Such Thing
Vultures
Waiting on the World to Change
Perfectly Lonely
Stop This Train > My Stupid Mouth > Comfortable > Free Fallin'
Slow Dancing in a Burning Room
Belief

I'm Gonna Find Another You > Friends, Lovers, or Nothing
Who Says
Heartbreak Warfare
Half of My Heart
> Don't Stop Believing

Encore:

Why Georgia
Gravity
Bigger Than My Body


Att få höra Free fallin', som tillhör en utav de mer sällsynta låtarna, var ju smått magiskt och hela Forum sjöng med. Det var en fantastisk kväll, och jag lämnade Forum luktandes som en bar med ett strålande humör, en John Mayer-tröja och såklart en fantastisk konsertupplevelse rikare.

Oj, nu blev visst detta inlägg betydligt längre än vad jag tänkt, så jag klipper av där och avslutar med att dela med mig av en helt fantastisk cover som John Mayer gjorde med den otippade duettpartern Keith Urban. Jag var faktiskt skeptisk till en början innan jag hade hört dem tillsammans, men oj så fel jag hade. Smått fantastiskt är väl vad man skulle kalla deras samarbete. Min favorit är deras cover på George Michael-låten Faith som jag lyssnat på otroligt mycket, i nuläget är det den mest spelade låten i min mobiltelefon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0