även om det är för sent att älska dig

sådär, en eftermiddagsfika satt som en smäck! Sockerkringlor och nybakta kolasnittar, jo man tackar. Det "nyårslöfte" som jag utformade under min 5-veckorsvisit i Malmö tillsammans med Johanna har väl inte gått sådär smidigt och lätt som jag kanske hade tänkt. Sitter och plöjer au pair-bloggar för fullt och letar ständigt efter nya artister, band eller låtar att lägga till min redan sprängfulla Spotify-lista. I nuläget innehåller den 210 låtar, och den fylls på mest hela tiden. Nåväl, åter till au pair-bloggarna. Det är lite utav en plan, dröm, mål eller vad man nu kan vilja kalla det att åka iväg som au pair innan årets slut. Sedan jag var i 14-årsåldern har jag velat åka till USA. Eller ja, längre än så skulle jag tro, men då jag var 14 var jag väldigt sugen att plugga ett år på high school i USA. Dessvärre är det väldigt dyrt, så den idén hamnade ganska snabbt på hyllan. Men tanken och drömmen har ju såklart alltid funnits i bakhuvudet. Inte nödvändigtvis att plugga på high school, men åtminstone att besöka USA under en längre tid (åker jag iväg som au pair blir det minst ett år). Många som jag nämnt detta för har lite torrt frågat om det inte räcker att åka på semester i några månader. Men det är inte vad det handlar om. Jag vill helt enkelt uppleva landet på amerikanskt vis, om nu det låter logiskt. För lite drygt 2 år sedan var vi i Thailand på semester i 3 veckor. Jag och Johanna blev vänner med två thailändska killar. Vi umgicks med dem på stranden på dagarna, och på kvällarna följde vi med dem på diverse äventyr. Blev allt ifrån thailändskt barnkalas till besök på pyttesmå, jättemysiga barer som jag aldrig annars ens hade tänkt på att besöka. Mycket trevligt var det iallafall, och spännande att få se Thailand och Phuket ur en infödd thailändsk synvinkel, istället för att besöka de klassiska turistställena. Nu hoppas jag kunna göra ungefär detsamma, fast ändå inte, på ännu okänd plats i USA. Enda skillnaden, och en ganska stor sådan dessutom, är väl att främsta syftet med USA är ju att jobba som au pair, även om jag gissar att en hel del nöjen kommer att vävas in där emellanåt. Himla spännande ska det bli iallafall.

Som sagt så har USA varit en dröm för mig väldigt länge, men det var inte förrän i höstas som jag på allvar började fundera på att åka iväg som au pair. Följde med en kompis till arbetsförmedlingen en dag, tror det var sent Augusti, alternativt tidigt September. Medan jag satt och väntade fastnade min blick på en au pair-broschyr som låg på bordet. Stirrade på den i säkert 20 minuter innan jag plockade med mig en hem. Och på den vägen har det väl fortsatt, antar jag. Har inte tvekat en sekund på mitt beslut och jag ser verkligen fram emot hösten, förhoppningsvis ska jag kunna ta mig iväg då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0